Vem sa att skönhetsvård var roligt?

Efter att idag genomlidit tröttheten som följer på endast 5 och en halv timmas sömn så bestämde jag mig för att lägga mig tidigt ikväll. Sagt och gjort, och jag måste baske mig börja i god tid om något ska hända. Så nu ligger jag nedbäddad efter att ha borstat tänderna, tagit tabletterna, smörjt eksem och torr hud och borstat och flätat håret. Puh. Att det kan vara så ansträngande?! Egentligen – hur kan man vara så lat att man inte ens orkar utföra grunderna och tar hand om sig själv? Det är galet. Men så tänkte jag till, och ser det överallt. Folk som gör fel medvetet, överanstränger sig, gör för lite istället och mår dåligt på grund av det, den utbredda självdestruktiviteten, och jag undrar hur det här ska sluta. Varför tar så oerhört många mediciner? Är vi sjukare, eller behandlar vi bara mera?

En människa sa en gång till mig: Det är jobbigt att leva på jorden som människa.

Och plötsligt klickade det till inom mig och jag fattade, trots att det inte var något nytt han sa. Hallå – det är jobbigt. Vi tampas med moraliska beslut och dilemman som vi såvitt vi vet är ensamma om i världen. Till på köpet är vi otroligt själviska, destruktiva mot den egna arten och ofta svaga.

Låter det deprimerande? Nej. Inte för mig. Det var en lättnad att konstatera att vi har det tufft ibland, ibland alldeles för ofta. Det är inte konstigt om vi tvingas kämpa. Vi behöver inte känna skam när vi ber om hjälp.

Och någonstans hoppas jag att det kommer leda någonvart. För växa upp suger, men alternativet, tja, det är nog inte bättre.

Oj, nu blev det livsfilosoferande här igen, trots att jag bara tänkte klaga på att det är så jobbigt att ha en kropp som alltid behöver uppmärksamhet. Min skalp är en kliande sårskorpa tillsammans med random övriga delar av kroppen (öron, nagelband mm.). Blääää, säger jag!

Godnatt, allesammans.

One thought on “Vem sa att skönhetsvård var roligt?

  1. *applåderar* VÄL SKRIVET!! VÄL SKRIVET!!!

    Och jag tillhör för den delen de som anser att vi övermedicinerar. Är någon annorlunda – diagnos! Beter sig någon avvikande – medicin!
    Säger väl något att nästan alla vuxna jag träffat här i Sthlm, utanför skolan, går på antidepp bara för att, och jämför sorter på middagsbjudningarna. Det är inte rätt!

    Ta hand om din kropp nu! 🙂

    Gilla

Kommentera

