Att försöka hitta det bästa alternativet

Vad ska jag göra med mitt liv nu då? Ska jag börja plugga i höst eller? Det måste jag ju nästan göra, för jag är trött på att inte ha en utbildning, och jag börjar bli sugen på att utmana hjärnan igen. På sätt och vis tror jag att ett pluggpausår var precis vad jag behövde för att bli motiverad för skolan igen, och så har jag ju passat på att ta körkort också. Det känns rätt smidigt 🙂

I alla fall, nu när det är dags att ansöka till högskolorna runtom i Sverige grubblar jag fram och tillbaka på vad jag vill, vad som vore bäst, var jag vill bo osv. Ska jag läsa till farmaceut? Men jo, det ska jag väl, nu har jag ju bestämt mig för det och ska inte börja fundera på något annat nu igen när jag äntligen fattat ett beslut. Men var ska jag läsa det då? Utbildningen finns i Kalmar och Uppsala, och jag väger fördelar mot nackdelar och försöker avgöra vilken vågskål som blir tyngst. I Kalmar har vi närheten till min familj, ingen jättepress på att hitta bra boende, och Eskil. Jag VET att jag inte ska, inte borde, inte får ta med honom i vågskålen, man ska inte anpassa sitt liv efter en partner, men hur ska jag kunna låta bli? Hur ska jag inte kunna känna det som en otrolig lättnad att få ha honom i min närhet i fortsättningen av mitt liv, kanske inte som pojkvän men som vän? Vad som händer i framtiden vet vi inte men en sak är säker: flyttar jag till Uppsala kan vi säga tack och hej direkt.

Och Uppsala. En ny, spännande stad med vänner och ett självständigt liv. Vänner som Malin och Liza i Uppsala och resten av Job2 i Stockholm. Men klarar jag av att bo ensam i en stor stad 6 timmar bort från min familj? Jag har alltid varit smånervös över tanken på att bo själv och är inte helt förtjust i tanken nu heller, även om jag börjar längta efter att ha mitt eget hem.

Så. Vad säger ni? Jag är lika förvirrad som vanligt och uppskattar varje råd jag får. Finns det månne någon där ute som kan tänka sig att dela bostad med mig i Uppsala, eller Kalmar för den delen? Eller någon som har någon annan lysande idé? Just nu letar jag bara efter en enda liten sak som gör att den ena vågskålen tippar över åt ena sidan, nämligen.

Kommentera

