A memory for life

Söndag kväll, sista dagen och sista kvällen i Alicante…

Vi vaknade till regn, dundrande åska och blixtar över hela himlen, exalterat hängde vi ut genom fönstret och fick regndroppar i håret medan vi höll utkik efter nästa blixt. Vände blicken ner mot stadens gator och såg vattnet strömma ner i små forsar och kunde inte sörja att dagens utflykt blivit inställd. Begav oss hemåt och försökte återhämta oss så bra vi kunde, tog en sväng ner till stranden och åt glass med familjen. Sedan trotsade vi tröttheten (och blödande fötter) för att kliva på ett tåg in till city, för jag ville inte åka utan att ha träffat Captain en sista gång, åkt in till staden och gått på gatorna en sista gång. De ville att jag skulle bestämma, men jag skickade tillbaka ansvaret för kvällen på dem och det slutade med en fantastisk plan: Gå ut. Växla pengar. Köpa sprit. Handla kebab. Gå tillbaka till Captains lägenhet för att gå upp på taket och se solnedgången.

Kebaben var sjukt god, det var gaffelhändelser hit och dit (I got stabbed – omg! lol), det var gapskratt och gitarrspel. Sång och eftertanke. Jag satt tyst, tänkte, kände, ville stanna för alltid, ville minnas och aldrig släppa taget. Det tjocknade i halsen och ögonen började svida när Captain frågade vad jag tänkte på och jag svamlande försökte beskriva känslorna som tumlande runt inom mig. Att jag ville stanna, här, för alltid, med dessa två människor jag inte känt två veckor ens. Att jag skulle åka, att vi fick knappt en vecka, men att jag redan älskade dem så galet mycket att jag inte fattade hur det gått till. Det kändes som år. Det var några dagar.

Nu är jag hemma. Och jag undrar, vart tog de dagarna vägen? Min skrällade hosta är allt som påminner mig om hur det var.

2 thoughts on “A memory for life

  1. Kände precis samma sak med de vänner jag mötte i USA, man binder så starka band så snabbt när man verkligen lyckas hitta rätt. Vi får nöja oss med att Spanien(/Tyskland) är relativt nära och att gudarna har skapat Ryanair…

    Gilla

Kommentera

