Oh dear help.

Öppnade ett kuvert från medicinmottagningen på sjukhuset i tron att det var proverna från idag som kommit, de hade nämligen inte skickat hem dem till mig och inte heller lagt in dem till hälsocentralen, vilket innebar att jag fick sitta och vänta när jag var där i morse medan de skickade om dem. Hann bli rätt otålig och småstressad över att jag fick vänta så länge för ett vanligt blodprov så när det väl var dags för sticket så hittade sköterskan inget blodkärl så klart. Hon stack om två gånger till innan hon frågade om jag ville åka upp till sjukhuset o ta blodprovet på labbet där istället för hon var ensam idag och hade ingen att byta av med (ifall de inte hittar blod brukar någon annan sköterska få sticka en eftersom både patienten och personalen blir stressad över att de inte hittar något blodkärl antar jag), eller om hon skulle försöka en fjärde gång. Ja men herregud ska jag behöva cykla vidare till sjukhuset och dyka upp där med tre stick i armen och be att de tar blodprov på mig? Näe du det kändes inte så lockande. ”Gör du en gång till”, sa jag istället. Inte för att det hjälpte så värst mycket förstås och efter ett fjärde misslyckat försök så fick hon nog och sa att vi kunde ta det i fingret istället så fick de bli sura på analysen för att det inte blivit i armen.

Detta är första gången jag varit med om att bli stucken två gånger i samma finger samtidigt för att det skulle gå fortare, olyckligtvis så var jag vid det laget så obehaglig till mods och kallsvettig så cirkulationen hade avstannat helt i mina iskalla händer, det kom ungefär en droppe blod innan det tog slut. Fick gå ut och sätta mig i väntrummet igen med en värmedyna att krama för att få liv i fingrarna igen. SLUTLIGEN, efter mycket om och men så fick de blod från två stick i mitt andra långfinger. Detta lilla ärende på hälsocentralen som inte brukar ta längre än en kvart tog mig alltså över en timma och ÅTTA nålstick. Gissa om jag kände mig medtagen när jag kom ut därifrån?

Hursomhelst, nu när jag fått klaga av mig så tänkte jag berätta om det som jag från början ville ta upp, dvs brevet som alltså inte innehöll blodprovsremisser. Det innehöll istället remisser till Gastroskopi och Sigmoideoskopi. Och instruktioner om att fasta timmarna innan och ta laxermedel kvällen innan och lavemang samma dag.

Gaaah. Vill inte.

Gjorde ju en liknande undersökning i somras och det var hemskt. HEMSKT. Minnet är tillräckligt färskt hos mig från denna fasansfulla upplevelse för att jag skulle börja klappra tänder i ren förskräckelse när jag läste de nu välbekanta instruktionerna i brevet.

HELP MEEEE  O_O

*börjar gråta och jämra mig högt och vrida mina händer likt en gammal spansk gumma*

Kommentera

