Du, det fixar sig alltid.

I need to start studying. Like, now. Jag funderar över livet, fantiserar om olika saker att bli när jag ”blir stor”, drömmer om Joel, petar näsan, läser böcker, bloggar, städar. Allt utom att plugga. Det har blivit en sån där ond cirkel där allt byggs på och för varje dag som går blir jag räddare och räddare och skyggar mer och mer för tanken att sätta mig ner och skriva labrapport eller plugga in några av alla strukturformler jag förväntas kunna. Jag höll på att bli galen igr och hävde ur mig hela skiten till Joel, hur omöjligt det känns att skriva de där satans rapporterna, hur dum och korkad, slow minded,  jag känner mig för att jag inte förstår något och inte heller orkar sätta mig och försöka förstå. Och det var Så Jävla Skönt när han bara suckar och skakar på huvudet och säger att det är vanligt, normalt, okej. Att han befann sig i det stadiet största delen av de första åren på högskolan. Att han gjort omtentor. Att han tillbringade dagarna med att diska för hand och titta på sina katter. Fan så skönt. Det är inte bara jag. Och man tar sig framåt ändå. För jag tittar på honom och har bara sett hur mycket längre fram än mig han verkat vara. Och om han dunkat huvudet i kudden och handen i väggen och svurit över sig själv för att han inte gjort sin ”hemläxa”, då kanske jag också kommer bli något en dag även om jag strular till saker nu. Kanske? Och jag kom ihåg något jag glömt i mitt självhat: Att det varit ett medvetet beslut av mig att bo kvar hemma, för att det är mer ekonomiskt och för att jag vill ha nära till min familj. Oj. Just det.

För övrigt har jag i sann ”det löser sig”-anda farit iväg upp till Falun för att mysa lite med Joel (som ni nu kan kalla min pojkvän. Hah!) fastän jag har tenta om några dagar. Vi har gått på julmarknad, lagat mat, shoppat vinterskor till Joel, pratat om livet, ätit choklad, kollat på film och dödat en cirkustomte. Men pluggat? Naee….

Kommentera

