Inte rätt taktik, mamma

När jag nervöst lade fram idén om att flytta som fötts hos mig efter otaliga dagdrömmar om Joel och att tanken på att få slippa Oskarshamn för ett tag, blev bistra miner och motargument hennes svar. Hur ska ni lösa det ekonomiskt? Skolan då? osv. Medan hon klivit uppför trappan hör jag hennes trötta, uppgivna ‘varför förstår hon inte sitt eget bästa’-röst meddela Bengt Erik: Hon har fått för sig att hon ska flytta till Falun nu, ungen. Som om det vore världens ände och en ovanligt dum idé som kommer gå i stöpet innan den ens tagit sitt första stapplande steg mot att bli verklighet. Alternativt att jag kommer fara gråtandes hemåt inom några månader och böla ”vi har gjort sluuuuuut uhuhu”. Hennes ton av ogillande gör mig tyvärr bara ännu mer motvalls, uppstudsig och envis och jag vägrar att lyssna på hennes logiska argument. Jag kan tyst konstatera att ville hon att jag skulle bli tusenfalt bestämd i frågan om att flytta, har hon lyckats. Annars var det helt enkelt inte riktigt rätt taktik, det där med att himla med ögonen och sucka surt åt mina högtflygande planer.

Högtflygande planer, ja. Here we go. Jag vill flytta till Falun! Och efter en första webbtitt på bostäder Falun har att erbjuda, en förfrågan till programansvarige om huruvida det vore möjligt att byta från Campus till Distans och när detta skulle kunna ske i så fall, anser jag härmed att tärningen är, om inte kastad, så åtminstone petad lite på. Dess material har blivit analyserat, nu återstår bara att se om vi kommer fortsätta undersöka den för att slutligen ge den en knuff, och nu räcker det med metaforer för idag tror jag xD

Kommentera

