Argh.

Hmmm, vad ska vi kalla temat på det här inlägget, då? Kanske, ”inse dina begränsningar och gå vidare därifrån”.

I NEED to shape up. Alltså gah, jag blir så trött på att vimsa runt hemma i Oskarshamn och fundera, varje dag, på vad jag ska göra med mitt liv. Jag vill, och jag tror hela tiden att jag kan, fortsätta plugga eller åtminstone läsa upp de poäng jag missat, men jag gör det inte. Jag anmälde mig till omtentor i somras, omtentor som går av stapeln den första om två dagar och den andra om en vecka, och jag pluggar inte, jag gör det inte.

Jag tror jag måste hitta någon annan utbildning med inte så mycket teori, för jag har aldrig trott att jag varit ett läshuvud och det låter i mina ögon inte rimligt eller realistiskt att försöka gå en treårig universitetsutbildning på fulltid. Jag kan inte göra det, inte nu. Kanske om ytterligare några år har jag hittat lugnet att på allvar studera, men inte nu.

Tyvärr har jag ju fjantat bort möjligheten att göra något i höst, men jag får väl fördriva dessa mörka höstmånader på bästa möjliga sätt och söka till en utbildning jag tror jag klarar av i vår. Jag måste ge upp det här oformliga, gigantiska projektet att hitta något jag vill göra. ”Tjänar du hellre lite pengar och gör vad du vill än tjänar mycket pengar på något jobb du hatar?” Jag har alltid svarat att jag vill göra något roligt, skitsamma vad jag får för inkomst. Men hallå! Jag har missat något fundamentalt. Jag måste ha något som jag tycker är roligt för att det ska fungera.

Jag får helt enkelt satsa på det andra alternativet. Bortsett från att tjäna mycket, då, det blir väl troligtvis sämsta kombinationen med ett arbete jag inte gillar tillsammans med kass lön 😀

Men jag behöver vara på väg någonstans. Apotekstekniker, möjligen? Det är inte en lika lång utbildning som receptarie, fortfarande inriktad inom apoteksyrket, och mer, hoppas jag, inriktad på praktiska grejer än att varje dag plöja tunga, tråkiga böcker och läsa in enorma mängder fakta…

Ni som läser det här. Om det jag just skrivit låter helt vettlöst, så tveka inte att kommentera och tala om det. Eller via fb, sms, twitter, eller in person. Det här är skrivet klockan sju på morgonen, med dunkande huvud, en ryggvärk som inte låter mig gå tillbaka till sängen och ett seriöst samtal om helt andra grejer som förs samtidigt, så mina tankar är inte helt klara.

Ännu mer OT: Liza (om du läser det här), du ska börja plugga i Malmö i höst, sa du? Hur går det? Hur mår du? Vi har inte hörts av på jättelänge och det känns tråkigt. Finns det något forum vi kan mötas på/kommunikationsmedel du använder mycket? Ser dig sällan på facebook och vågar knappt smsa, än mindre ringa (prata i telefon – fy fan! *brrr*).

One thought on “Argh.

  1. Tycker inte alls det låter vettlöst. Man måste ju trivas med det man gör för att det ska fungera, för att man själv ska fungera. 🙂
    Visserligen har jag själv liknande tankar – vart tusan vill jag ta vägen i livet!? – så jag kanske inte ska säga något. xD Men you have my support dear sister!

    (Och jippi, ett inlägg just idag, vilken förträfflig start på min födelsedag! xD)

    Gilla

Kommentera

