En vanlig dag

Hej. Jag är i Spanien. Det typ bara råkade bli så. Ja, au pair igen. Nej, inte samma familj.

Jag tänkte att jag skulle beskriva en vanlig dag för mig här, dels ifall någon är nyfiken och dels för att jag inte kommer på något bättre att blogga om just nu ^^

Runt nio vaknar jag och masar mig långsamt ner till köket och äter frukost till tio ungefär. Det är så himla lyxigt med sovmorgon fast tyvärr innebär det att jag går och lägger mig senare och senare varje kväll och blir tröttare och tröttare på morgnarna, så har tvingats sätta ett alarm vid nio-halv tio så att jag inte sover bort hela förmiddagen och skämmer ut mig inför värdmamman som också brukar vara hemma på förmiddagarna.

När jag ätit klart och värdmamman druckit en kopp kaffe eller ätit ett äpple och pratat bort lite tid, så åker vi kanske och handlar eller har en lektion i spanska. Dottern, Ingrid, slutar skolan för lunch vid tolv så då går jag och hämtar henne samtidigt som mamman förbereder lunchen. Sen gör hon läxorna eller leker med mig eller själv till klockan tre då det är dags att gå tillbaka till skolan och lämna av henne för eftermiddagslektionerna. Hem igen. Har kommit på att om inte mamman lämnade henne där på morgonen skulle jag vandra sträckan skola-hem åtta gånger om dagen xD

Fritid! Mammans jobb som privatlärare brukar börja vid tre eller fyra, och tills Ingrid ska hämtas igen vid fem så latar jag mig framför datorn eller tar en cykeltur (okej, det har hänt två gånger xD) samt förstör aptiten med kakor eller godis, vilket inte är bra..

…För när vi kommer tillbaka till huset vid fem så äter vi mellanmål, flingor och mjölk (mjölken här smakar grädde och är så himla god!) och sen tjatar jag på Ingrid att hon ska göra läxorna eller så spelar vi något spel. Pappan slutar sitt jobb vid fem så han brukar komma hem medan vi äter, så han brukar ta hand om mesta läxläsningen. På måndagar och torsdagar har hon aktiviteter i en rätt liten stad som ligger 6-7 km från byn vi bor i, som jag brukar följa med pappan och lämna av henne till och fördriva en timme på bibblan eller stormarknaden tills hon är klar.

Kvällsmat äter vi runt åtta och efter det brukar jag säga tack och godnatt och stänga in mig på mitt rum om inte Ingrid lyckas övertala mig att läsa godnattsaga för henne innan hon ska sova vid halv tio.

Sen kanske jag skypear med Joel eller kollar på Sex and the City tills klockan blivit alltför mycket och that’s it, så spännande liv lever jag just nu 😉

De två helger jag tillbringat här sen jag kom, har ena spenderats med utflykt till staden Tarragona med släktmiddag på mammans sida och turistande. Helg nummer två innebar ett besök på Big Ben, diskoteket i ”lilla staden bredvid lilla byn”, Mollerussa, och släktmiddag med släkt på pappans sida.

Mamman är förresten så himla mysig och behandlar mig mer som en vän än en au pair, vilket jag också har känslan av att hon behöver mer just nu faktiskt. Men det är en annan historia.

Hasta luego från höstiga men icke desto mindre soliga Spanien 🙂

Kommentera

