Resa

Hamnade på google maps och kom på att jag var tvungen att kolla var exakt jag ÄR just nu, Barcelona javisst och Europas geografi fick vi ju lära oss i skolan. Men hallå, det känns som jag glömt typ allt vi präntade in i skallen då. Så jag kollar Barcelona i förhållande till Spanien (uppe i norr alltså?), kollar Spanien i förhållande till Frankrike och oj, där låg visst Portugal på sidan om oss. Fortsätter zooma ut och Italien, Marocko, Schweiz dyker upp. Österrike, Tyskland, Ungern, Belgien. Där är de ju!!  Bredvid oss, typ. Det känns som om jag aldrig varit någonstans och mina många resor till idiotiska (men väldigt trevliga) semesterorter på Kanarieöarna är ett piss i havet. Alltså, missförstå mig inte, jag älskar, fullkomligen älskar, att dra iväg en vecka och steka sig i solen och inte se mer än närmsta stranden och hotellets pool och bar, men det ses ju ner på nåt så otroligt när man diskuterar resor och waaaah jag vill ut och se mer! Och ändå sitter jag här i en liten by utanför Barcelona, åker till Tarragona, Monseny och Lleida och kikar på platser jag aldrig sett förut. Och det gillar jag, samtidigt som jag tänker ”Men resten av Spanien då??” och rör mig på en otrolig liten yta i stora Spanien. Gibraltar, Malaga, Baskien som min gamla spanskalärare pratade om, Granada, Valencia…

Och folk jag möter nämner Norge, Finland, Danmark och frågar om jag varit där. Eh, nej, bara för att flyga från Köpenhamnsflygplats typ.. Har inte ens varit inne i Köpenhamn och känner mig som en fullkomlig idiot, globetrotter-iskt sett!

Okej. Är det någon som känner för att dra till Norge med mig? Eller Danmark? (Och hur ska jag någonsin lyckas slå mig till ro någonstans? Tips på jobb där man man/får resa, please!)

Eller ja… Australien kanske? Dit kan man ju inte dra över en vecka, så det måste ske innan man skaffat barn och husdjur och amorteringar…

One thought on “Resa

Kommentera

