Kung i baren

Då finns det ingen som tar en, bara kung-kung-kung i baren. Det är värt att leva fattigt ett tag om man får vara kung för en dag…

I fredags så kom Therese och Sabina hit, och det var starten på en grym helg! De bilade upp så kom fram vid åttatiden, jag fixade lite mat och så satt vi i köket och vardagsrummet och pratade i några timmar. I lördags så åkte vi ut till Gränby Centrum efter att jag stolt visat Sabina Lush-butiken och Rituals i St. Pers-gallerian. Hon blev lycklig och jag med för att någon mer än jag hade vett att uppskatta dessa underbara butiker 😀 ”stink affärer” som Therese kallade dem haha xD Ja, Lush är lite för mycket och jag tycker de flesta av deras grejer luktar lite skumt, men Rituals har ju helt underbara dofter på sina grejer! 🙂

Joel som jobbar där har ett rabattkort och så lånade han ut det till Sabina när hon skulle betala inne på Rituals och Lush för att hon skulle få rabatt… Det var bara det att på Lush gäller inte det kortet och hon i kassan sa ”Nej det gäller inte här. Var jobbar du?” och stackars Sabina fick improvisera och drämmer till med ”Ja, här mittemot” och pekar på hårsalongen mitt emot Lush xD Hahahaha, inte lite genomskinligt. Men bra improviserat ändå tycker jag, hon lät ganska övertygande och trovärdig xD

Sen gick vi ut på kvällen och på söndagen var det dags för dem att börja den långa bilresan hem till Oskarshamn. Jag gillar att bo hemifrån men jag gillar verkligen inte att det ska ta sig så lång tid att åka mellan Oskarshamn och Uppsala >_< Alltså, självklart är det skönt att bo en bit hemifrån så att man får stå på egna ben men tre-fyra timmar hade gott och väl räckt, sex och en halv är bara tröttsamt :/ Speciellt nu när jag lyckats bli ovän med i prinip alla mina stockholms- och uppsalaboende vänner x) Nu har det gått två veckor och jag är inte lika rasande arg men fortfarande lika fast i åsikten att det inte är jag som borde be om ursäkt, jag har inte gjort något fel. När jag satt och filosoferade över det på jobbet (ja, praktiken då) idag så var det dock en tanke som slog mig som jag läst någonstans, jag minns den inte ordagrant men ska försöka förklara vad den gick ut på: Folk som gör fel, har fel åsikter eller beter sig illa, de är oftast otroligt säkra på sig själva och tvivlar inte på att de har rätt. Medan andra som ständigt frågar sig själva ”Gör jag rätt nu? Är detta moraliskt/etiskt acceptabelt?” och har självtvivel oftast brukar lyckas göra det rätta eller i alla fall någorlunda röra sig i rätt riktning, kanske just på grund av att de hela tiden checkar av och kontrollerar med kanske både omgivningen och sin inre kompass att det de gör känns riktigt. Skulle man då applicera den här idén på min situation, skulle det innebära att det faktiskt är jag som har fel i den här frågan, eftersom jag aldrig tvekat i min känsla av ”Jag har rätten på min sida”? Det är en intressant frågeställning och just den typen av problem som jag gillar att fundera kring. Jag har dock så otroligt svårt för att böja mig i det här fallet att det känns som att det vore att göra ett brott mot min natur. Jag vet inte om det beror på mig själv, samhället eller bara den situationen jag befinner mig i just nu med livets alla aspekter inräknade, men det är bara något jag inte kan göra och respektera mig själv samtidigt. Det är två andra tillfällen som jag kommer att tänka på spontant där min instinkt lika tydligt sagt ”NEJ” och det finns säkerligen fler. Hur som helst, hur mycket jag än ogillar att bryta med folk så känns det som jag fått lite mer sinnesro nu. Livet går vidare liksom, bäst att bara fokusera på det som ligger framför mig och ta vara på stunderna man får.

Och tänk bara, för ett år sen hade jag precis lämnat Sverige och bosatt mig hemma i min au pair-familj. Och nu sitter jag här i en lägenhet med Joel. Livets förunderliga förändringar upphör aldrig att fascinera mig.

Ja, igår var jag äntligen på ett yogapass. Bestämde mig på impuls för att satsa på en studio som heter Winwin Yoga istället för den jag ursprungligen tänkt anmäla mig till (Ashtanga Uppsala) för stod inte ut med tanken på att få en irriterande lärare som jag tror jobbar där, hehe. Hur som helst, jag ångrar mig inte en sekund för det var ett väldigt mysigt litet ställe och de har massa olika klasser som jag tänkt prova på och mycket bättre tider än det andra stället 🙂 Men, vad ansträngande passet var x) Åh, mina muskler är så otränade att jag var tvungen att sätta mig ner vid ett tillfälle för att inte trilla ihop på mattan. Det var den mest djävulska ställning jag nånsin stött på och mycket mer avancerad än de andra yogaklasserna jag provat på xD Man skulle stå med ett ben utsträckt framåt och det andra utsträckt bakåt och så på tå, jag minns inte vad det hette men jösses.

Aja, tror det är dags att skicka iväg det här innan det blir så oändligt långt att inte ens jag kommer orka läsa igenom det i fortsättningen – jag behövde verkligen prata av mig – och det är strax dags för mig och Joel att gå och lägga oss. Tycker jag i alla fall, får väl se vad han säger om det xD

Godnatt! ^^

Kommentera

