Päls

Jag står på en stege för att nå högsta hyllan i mormors garderob och plockar ut en hattask.

”Vad är det i den här då? En hatt?”

”Ja det är det säkert”, säger mormor och börjar knyta upp snöret runt kartongen. Två pälsmössor ligger där i. Jag blir lite illamående och fascinerad på en och samma gång och tänker på döda små djur.

”Mink, äkta. Den är varm och skön på vintern.” bekräftar mormor.

Jag tittar tveksamt på dem och känner mig skuldmedveten, men till slut tar nyfikenheten överhanden och jag jag tar försiktigt upp den ena för att prova den. Den har som ett skimmer av gamla minnen runt sig och jag föreställer mig mormor eller andra släktingar jag aldrig träffat stolt bärandes den på stan, kanske tillsammans med en likadan pälskrage till. Ut till hallspegeln för att ta en titt. Majestätiskt tronar den ovanpå mitt unga ansikte och jag provar snabbt den andra också och drömmer mig bort till andra tider, när det här var bland det finaste man kunde ha och var ett säkert tecken på att man hade det gott ställt.

Tänk, att promenera på stan med en sån på huvudet, tänk bara! Eller en pälskappa, en mjuk och varm kappa i skinande brun päls.

Men nu, ja nu är det ju 2014 och päls ser man sällan ute, bara på äldre gamla damer i storstäderna. Vad ska jag göra med mössan, då? Vågar man ens ha på den utomhus eller kommer någon extremist att slänga färg i ansiktet på mig?

”Folk är ju dumma, var och varannan människa har skinnjackor och skinnhandskar på sig och det är ingen jäkel som bryr sig om, men nåde dig om du har päls på dig”, kommenterar mamma.

Men en ynka liten mössa. Törs man ha den på sig utan att bli lynchad?

Det är ju bara en liten mössa, med gammaldags skärning som borde tyda på återvinning snarare än barbarisk slakt. Om nu någon orkar kolla så noga på den.

Åh, vad jag kunna bära den mössan och känna mig välställd och avundad av omgivningen. Men, det enda som kommer hända om jag tar på mig den och promenerar ut är väl att folk tycker jag är ett pucko som går runt med en gammal dammig minkmössa.

One thought on “Päls

  1. Jag tycker du ska ta på dig mössan och bära den med stolthet. Skit i vad alla andra tycker det spelar ju ändå ingen roll? Varför skulle någon ens tänka på din mössa, alla har väl egna liv att focusera på!

    Gilla

Kommentera

